Pociągiem po Indiach
Zdjęcie: theotherhome.com |
Myślę, że podróż pociągiem jest najlepszym sposobem na odkrycie
niepocztówkowych Indii. Jest wspaniałą okazją nawiązania kontaktów ze
współpasażerami, obserwację mijanej okolicy oraz dostosowanie się do
wolnego rytmu życia mieszkańców tego kraju.
Wiele osób wyobrażając sobie sceny z podróży indyjskim pociagiem ma przed oczyma tłumy ludzi na dachach oraz w nigdy nie zamykających się drzwiach wejściowych wagonów. To fakt, można zobaczyć i takie obrazki, głównie z udziałem pociągów podmiejskich oraz w niektórych pociągach kursujących w godzinach szczytu z wagonami klasy drugiej (bez konieczności rezerwacji). Stąd pierwszy wniosek: unikaj pociągów podmiejskich oraz zwykłej klasy drugiej, a jak już nie możesz, postaraj się wsiąść do tego pociągu na stacji poczatkowej (przybywając 15-20 minut przed godziną odjazdu, by wejść do wagonu.
Korytarz wagonu AC2 - zielone zasłonki oddzielają przedziały |
Podczas podróży nie dziw się pytaniom o pochodzenie, zawód, stan
cywilny czy cel pobytu w Indiach. Zadawanie takich pytań to głęboko
zakorzeniony zwyczaj (mam wrażenie, że dotyczący połowy mieszkańców
naszej Planety) i na pewno nie uda Ci się go zmienić. Jeśli nadejdzie
moment, w którym poczujesz wyczerpanie odpowiedziami na niekończące się
pytania (będziesz zwracał powszechną uwagę prawdopodobnie jako jedyny
obcokrajowiec w wagonie lub pociągu), użyj swojej kreatywności i
postaraj się uniknąć nawiązywania kontaktów (niełatwe!). Ale bądź
uprzejmy – to zawsze popłaca.
Stan wagonów zależy od pociągu. Ogólnie najwyższą jakość oferują nocne Rajdhani Express oraz dzienne Shatabdi Express.
W wagonie AC 3, środkowe leżanki są złożone |
Klasa AC2 w Rajdhani Express będzie zatem z reguły zdecydowanie
górować nad tą samą w na przykład Grand Trunk Express. Z reguły wagony
sprawiają wrażenie bardzo funkcjonalnych, ale też i wysłużonych latami
eksploatacji. Koleje Indyjskie wprowadzają obecnie coraz to nowe,
dzienne połączenia Inter City (w tym - luksusowych pociągów Shatabdi
Express), między najważniejszymi miastami w kraju. Wagony są otwarte,
bez przedziałów, a stylistyką oraz czystością przypominają standardy, do
których przyzwyczajeni są pasażerowie europejskich IC.
W wagonie klasy Sleeper |
W wagonie klasy Sleeper. U góry widać wentylatory (zawsze działające!) |
W wagonie klasy Sleeper |
AC1 – to klimatyzowana pierwsza klasa z przedziałami
na cztery lub dwa miejsca do leżenia, wyposażonymi w umywalkę,
prześcieradła, nakrycia.
AC2 (AC Sleeper 2 tier) – klimatyzowany wagon z
przedziałami o dwóch poziomach miejsc do leżenia (upper – wyższa i lower
- niższa). Wagon jest podzielony na przedziały jedynie zasłonkami.
Składa się z dwóch par leżanek położonych na górze i na dole oraz
trzeciej pary ułożonej wzdłuż całego wagonu (nad i pod oknem).
AC3 (AC Sleeper 3 tier) – klimatyzowany wagon z
przedziałami o trzech poziomach kuszetek (upper – wyższa, middle –
środkowa, lower - niższa). Składają się z trzech par miejsc do leżenia
(wyższa, środkowa i niższa) oraz pary położonej wzdłuż wagonu (nad i pod
oknem). Przedziały posiadają czasami zasłonki.
Sleeper – wagon z przedziałami o trzech poziomach
miejsc do leżenia (upper – wyższa, middle – środkowa, lower - niższa).
To najbardziej popularna klasa w indyjskich pociągach. Bez klimatyzacji i
dużo bardziej zatłoczona. Mimo, że wagon posiada tyle leżanek co klasa
AC3 tier, to jednak brak klimatyzacji powoduje, że drzwi wejściowych nie
zamyka się i nikt nie troszczy się o kontrolę dostępu. Zatem częste są
nocne krzyki wsiadających, wysiadających, a niekiedy i niechciane
towarzystwo na Twojej leżance pasażera bez rezerwacji. Jednak to właśnie
podróż tą klasą daję najlepszy wgląd w indyjskie społeczeństwo. Zaś
brak klimatyzacji wcale nie oznacza, że nie będziesz miał czym oddychać:
otwarte wszystkie okna oraz drzwi wejściowe zapewniają przyjemny
powiew, wspomagany przez liczne wentylatory.
AC First / Executive Chair Class – luksusowy,
klimatyzowany, otwarty (bez przedziałów) wagon z miejscami do siedzenia –
te wagony pojawiają się w dziennych pociągach Shatabdi Express.
AC Chair Class – klimatyzowany, otwarty wagon z
miejscami do siedzenia. Jak powyżej, ale brakuje nowoczesnego design’u i
bilet jest dużo tańszy.
W środku Second Sitting Class, czyli drugiej klasy |
Są to najprrostsze wagony z drewnianymi lub pokrytymi skają ławkami do siedzenia.
Można, ale nie trzeba rezerwować miejsc, stąd wagony są bardzo
zatłoczone. Lepiej nie podróżować w takich warunkach nocą. Jednakże
kilkugodzinna przejażdżka w ciągu dnia jest całkiem znośna. Decydując
się na taką jazdę lepiej nie pij zbyt dużo płynów, gdyż marne są szanse,
że dostaniesz się do toalety!
Czerwone Drogi Auroville
Na każdą wyprawę - filtry Katadyn
Kilka faktów o kolejach w Indiach
Jak dostać się do indyjskiego pociągu
Czerwone Drogi Auroville
Na każdą wyprawę - filtry Katadyn
Kilka faktów o kolejach w Indiach
Jak dostać się do indyjskiego pociągu
Prześlij komentarz