Tsunamika

Tsunamika
to „żywy symbol […], dziecko tsunami, które zmieniło życie
milionów. Jest pamięcią o tsunami”.
10 stycznia br. jednostka
handlowa Upasana z Auroville obchodziła 10-lecie “Tsunamiki”, projektu
zainicjowanego tuż po tragicznym tsunami, które pod koniec grudnia 2004 roku
pochłonęło około 9000 istnień ludzkich w samym tylko stanie Tamil Nadu.
Podczas całodniowego świętowania ponad 2,5 tysiąca uczesników mogło obejrzeć pokazy tańca, sztukę teatralną przygotowaną przez fiński Teatr ISIS, uczestniczyć w wielu ciekawych warsztatach, wysłuchać dobrej muzyki oraz zapoznać się z bogatą ofertą wyrobów rzemieślniczych oraz żywności ekologicznej wytwórców z Auroville oraz Tamil Nadu, Karnataki i Pondicherry.
![]() |
z newindianexpress.com |
O ciekawych
pomysłach Upasany, tsunamice oraz tak zwanej ekonomii podarunku wspominam w książce
“Czerwone Drogi
Auroville. Wolontariat w Indiach i świat tamilskich wiosek”. Oto fragment:
“Upasana udowadnia, że
praca nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy na życie, lecz drogą do wyrażenia
się jako człowieka oraz rozwoju własnych zdolności, z równoczesnym
nastawieniem na służenie całemu światu. Nowe wzory w tekstyliach, nowe
produkty i inicjatywy okazują się nie tylko wyrazem kreatywności ich twórców,
lecz są także wkładem w budowanie i wzmacnianie odpowiedzialności społecznej.
To dzięki takiemu podejściu do własnej pracy po tsunami w 2004 roku
narodził się w Upasanie pomysł zaoferowania wiejskim kobietom
poszkodowanym w tej katastrofie (bardzo wiele z nich utraciło mężów
trudniących się rybołówstwem) czegoś, co mogłoby pomóc im wyjść z traumy
po stracie najbliższych, a równocześnie podreperować ich finanse. Z odpadków
krawieckich stworzono małe lalki, tak zwane tsunamiki, rozdawane następnie
wszystkim chętnym. W ciągu kolejnych lat dwieście kobiet z wielu nadmorskich wiosek stanu
Tamil Nadu uszyło w ten sposób ponad milion lalek, które pojawiły się w domach
kilkunastu krajów na całym świecie, przekraczając przy tym wiele „nieprzekraczalnych”
granic. Tsunamika stała się „żywym symbolem […], dzieckiem tsunami, które zmieniło
życie milionów. Jest pamięcią o tsunami”. Ta mała lalka doprowadziła do
powstania emocjonalnej więzi między wspólnotą wiejskich kobiet a niekiedy
mieszkającym na drugim końcu świata obdarowanym. Tsunamiki zainicjowały tak
zwaną gift economy, czyli ekonomię podarunku. Lalki powędrowały do każdego chętnego,
który, jeśli chciał, mógł w zamian zaoferować trochę pieniędzy. Poza tysiącami
osób prywatnych wśród zainteresowanych znalazły się także instytucje i firmy,
w tym duńska firma rodzinna Bestseller, która zamówiła w Upasanie
kilkadziesiąt tysięcy tsunamik. Lalki te wraz z innymi podarunkami
zrobionymi ręcznie przez mieszkańców wsi sąsiadujących z Auroville (w tym
przez wspólnotę trędowatych) zostały następnie wysłane w charakterze
prezentu noworocznego do kilkunastu tysięcy pracowników firmy. W każdej
paczce znalazła się także płyta DVD wyjaśniająca pochodzenie podarunku”.
Prześlij komentarz