Tsunamika



Tsunamika to „żywy symbol  […], dziecko tsunami, które zmieniło życie milionów. Jest pamięcią o tsunami”.

10 stycznia br. jednostka handlowa Upasana z Auroville obchodziła 10-lecie “Tsunamiki”, projektu zainicjowanego tuż po tragicznym tsunami, które pod koniec grudnia 2004 roku pochłonęło około 9000 istnień ludzkich w samym tylko stanie Tamil Nadu.


Podczas całodniowego świętowania ponad 2,5 tysiąca uczesników mogło obejrzeć pokazy tańca, sztukę teatralną przygotowaną przez fiński Teatr ISIS, uczestniczyć w wielu ciekawych warsztatach, wysłuchać dobrej muzyki oraz zapoznać się z bogatą ofertą wyrobów rzemieślniczych oraz żywności ekologicznej wytwórców z Auroville oraz Tamil Nadu, Karnataki i Pondicherry.

z thehindu.com
z newindianexpress.com
O ciekawych pomysłach Upasany, tsunamice oraz tak zwanej ekonomii podarunku wspominam w książce “Czerwone Drogi Auroville. Wolontariat w Indiach i świat tamilskich wiosek”. Oto fragment:

“Upasana udowadnia, że praca nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy na życie, lecz drogą do wyrażenia się jako człowieka oraz rozwoju własnych zdolności, z równoczesnym nastawieniem na służenie całemu światu. Nowe wzory w tekstyliach, nowe produkty i inicjatywy okazują się nie tylko wyrazem kreatywności ich twórców, lecz są także wkładem w budowanie i wzmacnianie odpowiedzialności społecznej. To dzięki takiemu podejściu do własnej pracy po tsunami w 2004 roku narodził się w Upasanie pomysł zaoferowania wiejskim kobietom poszkodowanym w tej katastrofie (bardzo wiele z nich utraciło mężów trudniących się rybołówstwem) czegoś, co mogłoby pomóc im wyjść z traumy po stracie najbliższych, a równocześnie podreperować ich finanse. Z odpadków krawieckich stworzono małe lalki, tak zwane tsunamiki, rozdawane następnie wszystkim chętnym. W ciągu  kolejnych lat dwieście kobiet z wielu nadmorskich wiosek stanu Tamil Nadu uszyło w ten sposób ponad milion lalek, które pojawiły się w domach kilkunastu krajów na całym świecie, przekraczając przy tym wiele „nieprzekraczalnych” granic. Tsunamika stała się „żywym symbolem […], dzieckiem tsunami, które zmieniło życie milionów. Jest pamięcią o tsunami”. Ta mała lalka doprowadziła do powstania emocjonalnej więzi między wspólnotą wiejskich kobiet a niekiedy mieszkającym na drugim końcu świata obdarowanym. Tsunamiki zainicjowały tak zwaną gift economy, czyli ekonomię podarunku. Lalki powędrowały do każdego chętnego, który, jeśli chciał, mógł w zamian zaoferować trochę pieniędzy. Poza tysiącami osób prywatnych wśród zainteresowanych znalazły się także instytucje i firmy, w tym duńska firma rodzinna Bestseller, która zamówiła w Upasanie kilkadziesiąt tysięcy tsunamik. Lalki te wraz z innymi podarunkami zrobionymi ręcznie przez mieszkańców wsi sąsiadujących z Auroville (w tym przez wspólnotę trędowatych) zostały następnie wysłane w charakterze prezentu noworocznego do kilkunastu tysięcy pracowników firmy. W każdej paczce znalazła się także płyta DVD wyjaśniająca pochodzenie podarunku”.


Related Posts

wspólnota 8740825080583218923

Prześlij komentarz

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *