Guru Nanak
Guru Nanak, z harisingh.com |
To bardzo niespokojne czasy, obfitujące w konflikty na tle
religijnym. Sama wioska Talwandi jest zamieszkana pół na pół przez
hindusów i muzułmanów. Muzułmańscy władcy faworyzują wyznawców swojej
wiary, zwłaszcza w handlu czy możliwości obejmowania stanowisk
państwowych. Od dłuższego czasu dochodzi do bardziej lub mniej
wymuszonych konwersji na islam, bezczeszczenia hinduskich świątyń i
rzezi ludności. Poza plądrowaniem północnych Indii, władcy muzułmańscy
walczą od czasu do czasu między sobą. Jedni zajmują miejsce drugich.
Poza tym w samym hinduiźmie to okres reform i aktywnego rozwoju ruchu
bhakti.
W tym roku i w takich oto czasach urodził się Nanak, przyszły
założyciel sikhizmu. Jego rodzice byli ortodoksyjnymi hindusami z
kszatrijskiej rodziny z kasty bedi. Interesujący się od najmłodszych
lat mistycyzmem Nanak chętnie przebywał wśród przeróżnych ascetów,
fakirów i joginów, którzy gromadzili się w wiosce nauczając i prosząc o
jałmużnę. Tym samym nie jeden raz rozczarował swojego ojca, który
wierzył, że jego syn przejmie po nim stanowisko w lokalnej
administracji. Nanak uczył się sanskrytu i perskiego, a w wieku 10 lat
sprzeciwił się założeniu tradycyjnie ważnej dla hindusów świętej nici,
co zostało zinterpretowane jako odrzucenie ziemskich rzeczy i zwyczajów.
Kiedy jego starsza siostra wyszła za mąż i wyjechała do miasta
Sultanpur, Nanak, zgodnie z tradycją, został wysłany tam również przez
rodziców.
W wieku 19 lat ożenił się i wkrótce miał dwóch synów. Nadal się
uczył, spędzał dużo czasu na medytacji i dyskursach z muzułmańskimi
intelektualistami epoki i miejsca. Jednak nie wykazywał praktycznie
żadnego zainteresowania pracą zarobkową. By udobruchać zirytowanego
ojca, jego starsza siostra i jej mąż znależli Nanakowi pracę na dworze
lokalnego władcy. Młody Nanak nie mógł odmówić. Przyjmując jednak pracę
stał się pionkiem w grze jednego ze skorumpowanych lokalnych urzędników,
wzbogacającego się na kradzieży zboża. Pewnego dnia Nanak został
oskarżony o zrujnowanie swojego pracodawcy: znaleziono go rozdającego w
ekstazie zboże wszystkim potrzebującym. W zamieszaniu wyszły na jaw
niecne praktyki skorumpowanego urzędnika, a Nanakowi przypisano
uzdrowienie sytuacji finansowej w mieście (podatki były wtedy płacone
zbożem).
W wieku 30 lat Nanak doświadczył oświecenia. Poszedł nad rzekę by
dokonać ablucji i nie wrócił do domu. Wszyscy myśleli, że utonął. Na
brzegu znaleziono tylko jego ubrania. Jednak po trzech dniach Nanak
powrócił do domu. W odmienionym stanie wypowiedział następujące słowa:
„Nie ma hindusów ani muzułmanów, ścieżka, którą pójdę, jest ścieżką
Boga”. Ten moment jest uznany za początek nowej religii - sikhizmu.
Kolejne dwadzieścia lat swojego życia Guru Nanak spędził na podróżach
do świętych miejsc hinduizmu i islamu oraz na religijnych dyskusjach z
uczonymi. Poza Indiami przebywał w Tybecie, Sri Lance, Nepalu, Mekce,
Mezopotami, Afganistanie i Persji. Jego nauki poruszyły wiele serc na
tyle, że nie jeden porzucił dobytek swojego życia i podążył za nim.
W wieku 50 lat Guru Nanak powrócił do Pendżabu i nad rzeką Rawi
zakupił kawałek ziemi. Założył tam osadę Kartarput, gdzie osiadł ze
swoją rodziną i coraz liczniejszymi uczniami. Gromadzący się wokół niego
ludzie zapytywali swego Guru wielokrotnie kim są, jeśli nie muzułmanami
lub hindusami. Guru Nanak miał im odpowiedzieć, że są „sikhami”, gdzie
słowo „sikh” wywodzące się z sanskrytu oznacza „uczeń”.
Ostatnie lata swojego życia Oświecony poświęcił nauczaniu i dbaniu o
rozwój powstałej wokół niego społeczności. Życie w osadzie było bardzo
proste, oparte na uprawie roli oraz wieczornych modlitwach, medytacjach i
wysłuchiwaniu nauk Guru Nanaka. Guru skomponował w tym okresie liczne
hymny, które później zostały spisane i stworzyły podstawę świętej księgi
sikhów. Przed śmiercią wyznaczył na swojego następcę najwierniejszego
ucznia o imieniu Angad, uznanego za drugiego nauczyciela sikhijskiego.
Powyższy wpis został opracowany na podstawie książki Zbigniewa Igielskiego „Sikhizm” oraz informacji zaczerpniętych z Wikipedii.
Gurbani - sakralny język sikhizmu
Gurbani - sakralny język sikhizmu
Prześlij komentarz