Zabezpieczenie bagażu podczas podróży

Ostatnio jeden z czytelników bloga zwrócił się do mnie z zapytaniem, w jaki sposób najlepiej zabezpieczyć plecak przed kradzieżą podczas podróży w Indiach.
Oto moja odpowiedź (nieco zmodyfikowana na potrzeby wpisu):
Jeśli Twój plecak posiada zapięcie umożliwiające zamknięcie go kłódką, takie zabezpieczenie powinno w zupełności wystarczyć: plecak zostanie przyjęty w przechowalni bagażu na dworcach, a w hotelach indyjskich jest zwykle zupełnie bezpiecznie, a na pewno dużo bardziej niż jeszcze kilka lat temu.
Kiedy pierwszy raz przyjechałem do Indii (w 2010 roku), zamykałem swój pokój hotelowy na własną kłódkę (większość tanich hoteli nie ma zwykłego zamka w drzwiach, lecz zasuwę na kłódkę). Po kilku dniach tego zaniechałem i tak już pozostało do dziś. Moje doświadczenie mówi zatem, że hotele indyjskie są już bezpieczne. Często spotkałem się wręcz z nieoczekiwanym szacunkiem okazywanym mojej osobie i tym samym, szczególnej ochronie mojego dobytku. Wielu Indusów już dobrze zna potęgę internetu i krążących tam opinii.

W przypadku jednak noclegu w hotelu o wątpliwej reputacji lepiej zamknij drzwi pokoju na własną kłódkę. Podobnie, zabezpiecz w takim hotelu swój bagaż, jeśli po opuszczeniu już pokoju zdecydujesz się zostawić go w recepcji na przechowanie.
Jeśli Twojego bagażu nie można zamknąć na kłódkę, możesz kupić sobie metalową siatkę zabezpieczającą. Posiada ona także dość długą linkę, dzięki której będziesz mógł przypiąć swój bagaż dodatkowo do szafy czy drzwi, jeśli uznasz, że takie zabezpieczenie jest konieczne.
Podczas podróży pociągiem przypnij swój bagaż łańcuchem do klamer, które są przytwierdzone do dolnych leżanek / siedzeń. Nawet jeśli Twojego plecaka nie da się zamknąć na kłódkę, wystarczy, że przypniesz go do klamer, a następnie wepchniesz pod siedzenie w taki sposób, by nie było łatwo otworzyć jego klapy. Sam tak robię za każdym razem i wszystko jest ok.
W Indiach na każdej stacji kolejowej kupisz najprostsze wersje (dość cienkiego) łańcucha i kłódki (najlepiej zaopatrz się jednak w dobrą kłódkę jeszcze w Polsce). Alternatywą może być zapięcie (linka) rowerowa lub profesjonalna stalowa linka do bagażu.
Podczas podróży autobusem (zwykłym, nie z klimatyzacją), zwłaszcza na trasach górskich, będziesz niekiedy musiał samodzielnie lub przy pomocy tragarza umieścić swój bagaż na dachu pojazdu (stare autobusy indyjskie nie mają schowka bagażowego). Przyda się wtedy pod ręką taśma z klamrą (mam na myśli coś takiego) lub ewentualnie wspomniana powyżej linka do bagażu (lepsza jest taśma, gdyż lepiej przylega do bagażu). Nie chodzi o to, że podczas podróży ktoś może zabrać sobie Twój bagaż, lecz o możliwość jego “zgubienia” po drodze, zwłaszcza na górskich serpentynach. Z braku wspomnianych taśm i linek, skorzystaj po prostu z porządnego sznurka lub taśm Twojego plecaka (niekiedy są za krótkie).
Myślę, że ogólnie poziom bezpieczeństwa w Indiach podczas podróży pociągiem czy pobytu w hotelach bardzo wzrósł i nie ma co przesadzać z zabezpieczeniami (zbyt dużo zabezpieczeń zwraca uwagę). Pamiętaj jednak, że jako cudzoziemiec powinieneś “chuchać na zimne”.
Oczywiście rzeczy wartościowe (dokumenty, pieniądze, aparat fotograficzny) zawsze zabieraj ze sobą. Jeśli aparat jest zbyt duży by go nosić ze sobą, najlepiej pozostaw go w plecaku i nie wyjmuj podczas podróży pociągiem, tak by nie zwracał niczyjej uwagi.

Related Posts

zabezpieczenie bagażu 297062783273541093

1 komentarz

  1. Hej mam pytanie a jak z miejscami do przechowania bagażu w większych miastach np na dworcach? Sa takie miejsca ?

    OdpowiedzUsuń

emo-but-icon

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *