Międzynarodowy Dzień Jogi - cz. 2

![]() |
Joga na Times Square w Nowym Jorku, z The Times of India |
Co to jest joga?
Słowo
„Joga” wywodzi się z sanskrytu i znaczy tyle co „zjednoczenie, jedność”. Chodzi
tutaj o jedność ze wszystkim, nie tylko o jedność ciała i umysłu, lecz o
jedność indywidualnej Jaźni istoty ludzkiej ze Świadomością Kosmiczną.
Nauka jogi ma ponad 6 tysiącletnią historię i powstała w czasach, kiedy nie istniała na
świecie jeszcze żadna religia. Według nauczyciela duchowego Sadhguru
Jaggi Vasudev, w dniu przesilenia letniego Śiwa, czyli Ādiyogi (pierwszy jogin), po
bardzo długiej medytacji na brzegu jeziora Kantisarovar w Himalajach otworzył
oczy i ujrzał przed sobą siedem osób, które zaintrygowane długą praktyką Śiwy
postanowiły wytrwać w oczekiwaniu na jej zakończenie. Na ich usilne prośby Ādiyogi przekazał
im instrukcje jak praktykować jogę. Historia i tradycja indyjska nazwała tych
siedmiu wytrwałych riszimi, czyli mędrcami. Riszi rozeszli się po świecie
przekazując wszystkim chętnym nabytą od Śiwy wiedzę. Co ciekawe, współcześni
naukowcy odkrywają w wielu zakątkach naszej planety zdumiewające podobieństwa
między różnymi kulturami świata starożytnego.
![]() |
Ruiny Mohenjo-daro, Cywilizacja Doliny Indusu i Saraswati, z National Geographic |
System
praktyki jogi najbardziej rozwinął się w Indiach. Obecnie łączy się naukę jogi
z kulturą przedwedyjskiej Cywilizacji Doliny Indusu i Saraswati, przeżywającą
okres swojego rozkwitu ok. 5 tysięcy lat temu. Naukę tę usystematyzował i
skodyfikował indyjski mędrzec Patańdźali.
![]() |
Osiem etapów na ścieżce jogi według Patańdźalego, z mindbodygreen.com |
Według
Patańdźalego joga to zatrzymanie się zmian/wahań/rozedrgań zachodzących w
umyśle: "Yoga Chitta Vritti Nirodha ", czyli joga to całkowity spokój
umysłu. Aby osiągnąć ten stan, Pataźdźali opisuje osiem etapów, przez które praktykujący
powinien przejść:
1) jamy (to pięć praktyk zewnętrznych, wskazówek o charakterze moralnym i etycznym, odnoszące się do naszego związku ze światem zewnętrznym: niekrzywdzenie, prawda, powstrzymywanie się od kradzieży, wstrzemięźliwość/oddanie Bogu, niepożądanie cudzych dóbr / wolność od chciwości),
2) nijamy (to pięć praktyk wewnętrznych, odnoszących się do naszego świata wewnętrznego, do naszych emocji, sposobów reagowania: czystość, zadowolenie, umiar, samopoznanie, poddanie się Bogu),
3) asany (postawy ciała),
4) pranajamy (kontrola oddechu, którego celem jest powściąganie umysłu),
5) pratjahara (powściągnięcie zmysłów),
6) dharana (głęboka koncentracja),
7) dhyana (medytacja),
8) samadhi (medytacyjne wchłonięcie, zjednoczenie z Boskością, z obiektem medytacji; w samadhi przestaje istnieć rozróżnienie między samym aktem medytacji i obiektem medytacji).
1) jamy (to pięć praktyk zewnętrznych, wskazówek o charakterze moralnym i etycznym, odnoszące się do naszego związku ze światem zewnętrznym: niekrzywdzenie, prawda, powstrzymywanie się od kradzieży, wstrzemięźliwość/oddanie Bogu, niepożądanie cudzych dóbr / wolność od chciwości),
2) nijamy (to pięć praktyk wewnętrznych, odnoszących się do naszego świata wewnętrznego, do naszych emocji, sposobów reagowania: czystość, zadowolenie, umiar, samopoznanie, poddanie się Bogu),
3) asany (postawy ciała),
4) pranajamy (kontrola oddechu, którego celem jest powściąganie umysłu),
5) pratjahara (powściągnięcie zmysłów),
6) dharana (głęboka koncentracja),
7) dhyana (medytacja),
8) samadhi (medytacyjne wchłonięcie, zjednoczenie z Boskością, z obiektem medytacji; w samadhi przestaje istnieć rozróżnienie między samym aktem medytacji i obiektem medytacji).
Joga jest
narzędziem do pracy z ciałem, umysłem, emocjami oraz energią i tym samym
istnieją cztery rodzaje jogi:
1) karma joga, joga działania, gdzie pracuje się z ciałem,
2) dźnana joga, joga wiedzy, gdzie pracuje się z umysłem,
3) bhakti joga, joga oddania/miłości, gdzie pracuje się z emocjami,
4) krija joga, joga działania wewnętrznego, transformacji energii, gdzie pracuje się z energią.
1) karma joga, joga działania, gdzie pracuje się z ciałem,
2) dźnana joga, joga wiedzy, gdzie pracuje się z umysłem,
3) bhakti joga, joga oddania/miłości, gdzie pracuje się z emocjami,
4) krija joga, joga działania wewnętrznego, transformacji energii, gdzie pracuje się z energią.
![]() |
Joga na Times Square w Nowym Jorku, z chinatopix.com |
Obecnie
joga stała się bardzo popularna i modna, jako jedynie rodzaj ćwiczenia
fizycznego dla poprawy zdrowia, samopoczucia. Nie można jednak zapominać, że
joga to pewien kompletny/holistyczny styl życia, w którym regularne
praktykowanie jam i nijam (praktyki zewnętrzne i wewnętrzne o charakterze
etyczno-moralnym) stanowi nieodzowną podstawę do powodzenia całego
przedsięwzięcia: bez przestrzegania jam i nijam nie można przejść do wyższych
etapów jogi.
Ponieważ
każdy z nas jest unikalną kombinacją ciała, umysłu, emocji i energii, tylko
nauczyciel duchowy (guru) jest w stanie zaoferować odpowiednią kombinację
wspomnianych czterech ścieżek jogi. Podążanie taką drogą, wyznaczoną po
indywidualnie przeprowadzonej diagnozie, daje najwięcej szans na powodzenie: harmonię
w życiu/wyzwolenie/oświecenie/wgląd.
Na podstawie m.in. Wikipedii oraz idayofyoga.org
Międzynarodowy Dzień Jogi, cz. 1
Aśram lub aśrama
Prześlij komentarz