Mahaśiwaratri

z unusualgifts.in

Co miesiąc, w ostatnią noc przed Pełnią Księżyca obchodzone jest w Indiach święto Śiwaratri. Spośród 12 Śiwaratri w roku, największe znaczenie dla procesu rozwoju duchowego ma Mahaśiwaratri, przypadające w miesiącu phalgun (luty-marzec). W tym dniu północna półkula Ziemi jest ustawiona względem planet i Słońca w takiej pozycji, że sprzyja to naturalnemu, nagłemu przypływowi energii u człowieka. Innymi słowy istnieją wtedy bardzo korzystne warunki, które wręcz popychają człowieka do doświadczenia szczytu swoich możliwości duchowych. Zdaniem indyjskich nauczycieli duchowych warunkiem otwarcia się na działanie tych sił jest pozostanie przez całą noc Śiwaratri w czuwaniu i z prostym kręgosłupem. Od zachodu słońca nie powinno się też nic jeść, a najlepiej przez cały dzień wstrzymać się od pokamów lub je znacznie ograniczyć.


z shivmandirvancouver.com

W tym roku Mahaśiwaratri przypada 24 lutego.

“Maha” znaczy “Wielka”. Ratri jest tłumaczone jako “wzięcie schronienia” oraz “noc”. Najczęściej “Mahaśiwaratri” tłumaczone jest jako “Wielka Noc Śiwy”. Ta noc uznawana jest za najciemniejszą w roku. Dla wielu hindusów, zwłaszcza tych oddających się praktykom duchowych, to najważniejsze święto w roku.


W dniu Mahaśiwaratri w aśramie Isha Yoga Center niedaleko Coimbatore w Tamil Nadu Premier Indii odsłoni 34 metrowy (112 stóp) pomnik przedstawiający głowę Adijogina, Śiwy, z topsyone.com

W słowach Śri Śri Raviego Shankara:

“Śiwaratri to przyjęcie schronienia w Boskiej Świadomości, co przynosi pokój i pocieszenie na wszystkich poziomach świadomości. To dzień, w którym świadomość, eter dotykają elementu ziemi. To czas celebrowania połączenia się tego co materialne z tym co duchowe”.

Ratri jako “noc” to czas, kiedy odpoczywamy, wyciszamy się. Są trzy rodzaje pokoju: materialny, umysłu oraz duszy i każdy z nich jest bardzo ważny. Bez pokoju w duszy, pokój zewnętrzny/materialny, w którym przebywamy, zdrowie oraz pokój umysłu na niewiele się jednak zdają.

Mówi się, że w tym dniu Śiwa wykonuje kosmiczny, odwieczny taniec “Tandava nritya”, który sam w sobie jest źródłem cyklu stworzenia, podtrzymania, zniszczenia, iluzji oraz błogosławieństwa, które są ze swej strony pięcioma podstawowymi sposobami wyrażenia się odwiecznej energii.

z blogstimesofindia.indiatimes.com

Wielu hindusów przygotowuje się do Mahaśiwaratri przez wiele dni, a nawet tygodni odprawiając szczególne praktyki duchowe. W dzień poprzedzający rozpoczęcie świętowania powszechną regułą jest powstrzymywanie się od spożywania jakichkolwiek pokarmów. Taki post umożliwia nie tylko usunięcie toksyn z ciała, ale także korzystnie wpływa na czujność oraz na umysł, co ma zasadnicze znaczenie podczas całego procesu. Zwykle od 18.00 rozpoczynają się główne obchody. Domy i świątynie wypełniają się śpiewem mantr. Hindusi odprawiają szczególne pudże, medytują i modlą się. W podniosłej atmosferze wielkiego święta i możliwości duchowych czuwają, bardzo często aż do białego rana.

Dla tych, którzy pozostają w związku małżeńskim, dzień ten oznacza także rocznicę ślubu Śiwy i Parwati. Dla jeszcze innych, tych najbardziej ambitnych i zorientowanych na karierę, Mahaśiwaratri jest ważne, gdyż świętuje się wtedy pokonanie przez Śiwę jego nieprzyjaciół.


z india.com

Dla joginów Mahaśiwaratri to noc całkowitego spokoju i bezruchu. To wtedy według tradycji, Śiwa, czyli Pierwszy Guru, od którego zaczęła się nauka jogi, po bardzo długich medytacjach stał się całkowicie nieruchomy, stał się jednym z Górą Kailasz.


Na podstawie mahashivratri.org oraz słów Sadhguru Jaggi Vasudeva i Śri Śri Raviego Shankara.


zdjęcie w slajderze z claudearpi.blogspot.com 







Related Posts

taniec Śiwy 4123531790522380032

Prześlij komentarz

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *