Rezerwacja biletu na pociąg poza Indiami - uaktualnienie


Napiszę dziś krótko o moim ostatnim doświadczeniu w dokonywaniu rezerwacji biletu na indyjski pociąg. Przygotowuję się właśnie do kolejnej wyprawy i ponieważ planuję między innymi długi przejazd z Delhi do Bangalore (to około 2300 km), postanowiłem nie pozostawiać rezerwacji biletu na ostatnią chwilę, lecz spróbować zdobyć bilet jeszcze z Polski.
Jak zwykle, wszedłem na stronę cleartrip.com (jak już kiedyś wspominałem, to najlepsza znana mi strona, umożliwiająca dokonywanie rezerwacji za bardzo niewielką prowizję) i tym razem czekała tam na mnie niespodzianka. Okazało się, że od całkiem niedawna Indian Railways, dla rezerwacji dokonywanych przez internet, wprowadziło obowiązek założenia na jej stronie konta, które dla aktywacji wymaga między innymi podania indyjskiego numeru telefonu komórkowego, na który wysyłany jest pewien kod (potrzebny do aktywacji). Główny problem polega(ł) na tym, że ta decyzja Indian Railways wymusiła podobne zmiany u prywatnych pośredników, dokonywujących sprzedaży biletów online, w tym również u cleartrip.com. Nawet zatem jeśli korzystałeś już kiedyś z usług tego pośrednika, od kilku tygodni wymagana jest rejestracja z podaniem dodatkowych danych, w tym numeru indyjskiej komórki. Formularz wypełniony na stronie cleartrip służy równocześnie automatycznemu założeniu konta u Indian Railways.

Wydaje się to bardzo zagmatwane i niemożliwe do przejścia przez kogoś, kto nie posiada indyjskiego numeru telefonu komórkowego, co dotyczy praktycznie wszystkich cudzoziemców.
Osobiście udało mi się dokonać rezerwacji, prosząc jednak o pomoc przyjaciela z Indii: aktywacyjny kod został wysłany na jego komórkę (której numer wpisałem do formularza). Przyjaciel przesłał go do mnie emailem i w ten sposób już bez większych przeszkód udało mi się aktywować wspomniane konto i zdobyć upragniony bilet.
Ale co zrobić, jeśli nie znasz nikogo w Indiach, ani też nie posiadasz telefonu z indyjską kartą sim?
Przed zwróceniem się do przyjaciela z Indii o pomoc, pomyślałem, że mógłbym poprosić o aktywację konta dział obsługi klienta Indian Railways (care@irctc.co.in). Domyśliłem się, że te wszystkie komplikacje, kody, numery telefonów i tak dalej wynikają z albo chęci ograniczenia nielegalnego procederu dokonywania rezerwacji i ponownej sprzedaży biletów na inne nazwiska (nie mam pojęcia w jaki sposób), albo z przyczyny, którą klasyfikuje się do kategorii „bezpieczeństwo podróży”. Jakikolwiek byłby powód podjęcia takiej decyzji, postanowiłem spróbować rozwiązać ten problem, przesyłając do wspomnianego biura obsługi klienta email ze zeskanowaną kopią mojego paszportu (nie mam skanera, po prostu zrobiłem zdjęcie...) z prośbą o aktywację konta. I tutaj bardzo miła niespodzianka (choć nie rozwiązała mojego problemu): po chwili otrzymałem automatyczny email z numerem złożonego przeze mnie wniosku. Ponieważ wysłałem wiadomość około 23:00 czasu polskiego (kiedy biura Indian Railways są z pewnością zamknięte), zaadresowana do mnie odpowiedź nadeszła na drugi dzień, już o 7:00 rano czasu polskiego. Byłem pod wrażeniem efektywności działania tego olbrzymiego, należącego do państwa przedsiębiorstwa.
Przesłany email nie rozwiązał jednak mojego problemu. Konto nie zostało aktywowane, lecz jedynie przesłano mi ponownie kod aktywacyjny: jeden do mojej skrzynki emailowej (tak zwany Email OTP), drugi (SMS OTP) na zmyślony przeze mnie numer indyjskiego numeru komórkowego (podałem go, by wypełnić formularz), którego odczytać oczywiście nie mogłem. Wtedy poprosiłem o pomoc przyjaciela z Indii.
Dziś rano dowiedziałem się jednak, że istnieje inne, sprawdzone już rozwiązanie: prześlij do w/w biura obsługi klienta kopię Twojego paszportu i poproś o podanie Ci kodu przesyłanego zwykle na indyjską komórkę (SMS OTP), emailem do Ciebie. Nie testowałem sam tego sposobu, ale podobno tak formułowana prośba jest spełniana, dzięki czemu można aktywować konto i korzystać już bez problemów z usług cleartrip.com lub bezpośrednio ze strony Indian Railways (www.irctc.co.in) - weź pod uwagę jednak, że decydując się na stronę Indian Railways będziesz się musiał uzbroić w cierpliwość: strona otwiera się wolno, a poza tym istnieją trudności z akceptacją nieindyjskich kart kredytowych. Cleartrip działa natomiast bez zarzutu.
Jeśli mimo wszystko, nie uda Ci się zdobyć biletu na pociąg, pamiętaj, że po przylocie do Indii możesz skorzystać z usług biura sprzedającego bilety dla cudzoziemców, które w Delhi znajduje się na pierwszym piętrze budynku dworca New Delhi Station (International Tourist Bureau). Biuro to sprzedaje bilety z zupełnie innej puli (o ogólnych sposobach zdobycia biletu na indyjski pociąg pisałem tutaj), rezerwowanej specjalnie dla posiadaczy paszportów, dzięki czemu zwykle po co najwyżej kilkudniowym oczekiwaniu, można kontynuować podróż pociągiem.
Powodzenia!


Related Posts

sprzedaż 6478266877292260177

Prześlij komentarz

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *