Rezerwacja biletu na pociąg poza Indiami - uaktualnienie
Napiszę dziś krótko o moim ostatnim doświadczeniu w dokonywaniu
rezerwacji biletu na indyjski pociąg. Przygotowuję się właśnie do
kolejnej wyprawy i ponieważ planuję między innymi długi przejazd z Delhi
do Bangalore (to około 2300 km), postanowiłem nie pozostawiać
rezerwacji biletu na ostatnią chwilę, lecz spróbować zdobyć bilet
jeszcze z Polski.
Jak zwykle, wszedłem na stronę cleartrip.com (jak już kiedyś
wspominałem, to najlepsza znana mi strona, umożliwiająca dokonywanie
rezerwacji za bardzo niewielką prowizję) i tym razem czekała tam na mnie
niespodzianka. Okazało się, że od całkiem niedawna Indian Railways, dla
rezerwacji dokonywanych przez internet, wprowadziło obowiązek założenia
na jej stronie konta, które dla aktywacji wymaga między innymi podania
indyjskiego numeru telefonu komórkowego, na który wysyłany jest pewien
kod (potrzebny do aktywacji). Główny problem polega(ł) na tym, że ta
decyzja Indian Railways wymusiła podobne zmiany u prywatnych
pośredników, dokonywujących sprzedaży biletów online, w tym również u
cleartrip.com. Nawet zatem jeśli korzystałeś już kiedyś z usług tego
pośrednika, od kilku tygodni wymagana jest rejestracja z podaniem
dodatkowych danych, w tym numeru indyjskiej komórki. Formularz
wypełniony na stronie cleartrip służy równocześnie automatycznemu
założeniu konta u Indian Railways.
Wydaje się to bardzo zagmatwane i niemożliwe do przejścia przez
kogoś, kto nie posiada indyjskiego numeru telefonu komórkowego, co
dotyczy praktycznie wszystkich cudzoziemców.
Osobiście udało mi się dokonać rezerwacji, prosząc jednak o pomoc
przyjaciela z Indii: aktywacyjny kod został wysłany na jego komórkę
(której numer wpisałem do formularza). Przyjaciel przesłał go do mnie
emailem i w ten sposób już bez większych przeszkód udało mi się
aktywować wspomniane konto i zdobyć upragniony bilet.
Ale co zrobić, jeśli nie znasz nikogo w Indiach, ani też nie posiadasz telefonu z indyjską kartą sim?
Przed zwróceniem się do przyjaciela z Indii o pomoc, pomyślałem, że
mógłbym poprosić o aktywację konta dział obsługi klienta Indian Railways
(care@irctc.co.in). Domyśliłem się, że te wszystkie komplikacje, kody,
numery telefonów i tak dalej wynikają z albo chęci ograniczenia
nielegalnego procederu dokonywania rezerwacji i ponownej sprzedaży
biletów na inne nazwiska (nie mam pojęcia w jaki sposób), albo z
przyczyny, którą klasyfikuje się do kategorii „bezpieczeństwo podróży”.
Jakikolwiek byłby powód podjęcia takiej decyzji, postanowiłem spróbować
rozwiązać ten problem, przesyłając do wspomnianego biura obsługi klienta
email ze zeskanowaną kopią mojego paszportu (nie mam skanera, po prostu
zrobiłem zdjęcie...) z prośbą o aktywację konta. I tutaj bardzo miła
niespodzianka (choć nie rozwiązała mojego problemu): po chwili
otrzymałem automatyczny email z numerem złożonego przeze mnie wniosku.
Ponieważ wysłałem wiadomość około 23:00 czasu polskiego (kiedy biura
Indian Railways są z pewnością zamknięte), zaadresowana do mnie
odpowiedź nadeszła na drugi dzień, już o 7:00 rano czasu polskiego.
Byłem pod wrażeniem efektywności działania tego olbrzymiego, należącego
do państwa przedsiębiorstwa.
Przesłany email nie rozwiązał jednak mojego problemu. Konto nie
zostało aktywowane, lecz jedynie przesłano mi ponownie kod aktywacyjny:
jeden do mojej skrzynki emailowej (tak zwany Email OTP), drugi (SMS OTP)
na zmyślony przeze mnie numer indyjskiego numeru komórkowego (podałem
go, by wypełnić formularz), którego odczytać oczywiście nie mogłem.
Wtedy poprosiłem o pomoc przyjaciela z Indii.
Dziś rano dowiedziałem się jednak, że istnieje inne, sprawdzone już
rozwiązanie: prześlij do w/w biura obsługi klienta kopię Twojego
paszportu i poproś o podanie Ci kodu przesyłanego zwykle na indyjską
komórkę (SMS OTP), emailem do Ciebie. Nie testowałem sam tego sposobu,
ale podobno tak formułowana prośba jest spełniana, dzięki czemu można
aktywować konto i korzystać już bez problemów z usług cleartrip.com lub
bezpośrednio ze strony Indian Railways (www.irctc.co.in) - weź pod uwagę
jednak, że decydując się na stronę Indian Railways będziesz się musiał
uzbroić w cierpliwość: strona otwiera się wolno, a poza tym istnieją
trudności z akceptacją nieindyjskich kart kredytowych. Cleartrip działa
natomiast bez zarzutu.
Jeśli mimo wszystko, nie uda Ci się zdobyć biletu na pociąg,
pamiętaj, że po przylocie do Indii możesz skorzystać z usług biura
sprzedającego bilety dla cudzoziemców, które w Delhi znajduje się na
pierwszym piętrze budynku dworca New Delhi Station (International
Tourist Bureau). Biuro to sprzedaje bilety z zupełnie innej puli (o
ogólnych sposobach zdobycia biletu na indyjski pociąg pisałem tutaj),
rezerwowanej specjalnie dla posiadaczy paszportów, dzięki czemu zwykle
po co najwyżej kilkudniowym oczekiwaniu, można kontynuować podróż
pociągiem.
Powodzenia!
Prześlij komentarz